Saturday, June 27, 2009

Salam sejahtera kepada para pembaca, sudah agak lama juga saya tidak dapat update blog. Ini kerana 3-4 hari yg lepas, saya menghadiri bengkel penting di universiti dan diikuti dgn masalah pada computer saya sehingga ianya trpaksa diformat smula. Anda smua tahu kan tensionnya jika computer di format kembali.

Walaubagaimanapun dalam tempoh itu sempat juga saya melihat chart emas Cuma kurang masa utk menganalisis. Pada minggu lepas harga emas menunjukkan peningkatan agak ketara daripada RM3458/oz ke RM3515/oz (24/6 – 26/6), berdasarkan harga syiling kijang emas maybank. Saya berpendapat ia akan terus naik sehingga membentuk 2 candle bull lagi, sebelum price membuat correction, dan dijangka downtrend akan berterusan pada minggu hadapan memandangkan trend mingguan sudah ke tahap harga resistance ke 3.

Ini disokong oleh berita fundamental yang berlaku seperti di website ini;
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601213&sid=aiNqzWPdy_lc

Ekstrak berita dari berita Bloomberg;
“June 26 (Bloomberg) -- Gold may advance on speculation record-low U.S. interest rates will increase demand for the precious metal as an alternative investment.
Thirteen of 23 traders, investors and analysts surveyed by Bloomberg News, or 57 percent, said bullion would gain next week. Four people forecast lower prices and six were neutral. Gold futures for August were little changed for the week, at $936.40 an ounce, as of 12:30 p.m. in New York yesterday.
The Federal Reserve on June 24 held its key-rate target at zero to 0.25 percent and said it would keep rates at “exceptionally low levels” for an “extended period” and maintain the size and pace of its $1.75 trillion bond-purchase program. U.S. jobless claims unexpectedly rose last week, the Labor Department said yesterday. “
So itu hanya sekadar ramalan sebab kata guru saya, bentuk chart ini menunjukkan emosi pasaran, so sometimes ramalan itu tepat, sometimes tersasar, mngkin disebabkan news release / event tertentu yg di luar jangkaan kita berlaku sehingga mempengaruhi harga emas dunia. Apa-apahal kita nantikan keputusannya minggu hadapan.

So jika anda ingin membeli emas fizikal, saya kira waktu ini pun boleh juga anda membeli emas untuk disimpan, tetapi untuk mendapatkan keuntungan capital daripada emas yg anda miliki berdasarkan teori “buy low sell high”, saya berpendapat waktu ini kurang sesuai kerana harga masih lagi belum capai tahap terendah. Saya tak pasti bila ia akan berlaku, tetapi kita lihat minggu hadapan bagaimana reaksi pasaran.

So apa plan anda utk cuti hujung minggu kali ini??

Jika dapat, bercutilah buat sementara waktu ini di dalam negara kita dahulu, memandangkan tahap keseriusan wabak H1N1 ini semakin membimbangkan kita…..setiap hari kes H1NI baru dikesan, dan kebanyakannya datang daripada kes pelancongan (import).

No comments:

Post a Comment